Vijf vragen aan… Kim van Haaster | Tuincentrum De Bosrand

‘De sterke familieband is de basis van ons succes’

In 1980 begon vader Koos (65) aan de Rijksstraatweg in Wassenaar met kweken. Dat was het begin van De Bosrand. Het team is inmiddels uitgegroeid tot zo’n 600 personen, waarvan 120 in Wassenaar. En ze kunnen zeker nog wel versterking van de Wassenaarse jeugd in het team gebruiken! Wat is het geheim van het familiebedrijf dat nu uit vijf prachtige tuincentra, twee groothandels en twee eigen kwekerijen bestaat? We vragen het dochter Kim van Haaster (40), de oudste van de zes kinderen allemaal werkzaam in het bedrijf.

Waarom gaf je vader al vroeg het stokje over?
‘Papa is al op heel jonge leeftijd zijn eigen vader verloren. Hij wilde de zaken daarom goed regelen voor als er iets met hem zou gebeuren. Om die reden heeft hij in 2014 het bedrijf al overgedragen aan de zes kinderen. Een knappe keuze omdat hij zelfs nu, 10 jaar later, nog steeds zes dagen per week aan het werk is en volop betrokken. Voor ons is het een voorrecht om met hem samen te mogen werken en van hem te leren. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat ook de volgende generatie trots kan zijn op De Bosrand en een bezoek aan onze winkels een mooie beleving blijft. Wij kijken naar de lange termijn. Er zijn inmiddels 14 kleinkinderen waarvan de oudste 7 jaar zijn. Alle broers en zussen zijn na de studies weer teruggekomen naar Wassenaar en de volgende generatie groeit nu ook weer met elkaar op. Dat is wel heel bijzonder.’

Is Wassenaar nog steeds de hoofdvestiging?
‘Ons centrale hoofdkantoor en distributiecentrum zitten nu in Oegstgeest. Deze locatie met ons nieuwste tuincentrum is in 2020 geopend. We hadden daar meer ruimte beschikbaar voor de distributie van onze planten en bloemen en de opslag van goederen en het realiseren van voldoende kantoorruimte. De locatie ligt voor ons logistiek prima tussen Wassenaar en de veiling in Aalsmeer in. Wassenaar is nog wel ons thuis omdat we hier wonen en begonnen zijn. We hebben hier naast het tuincentrum ook een groothandel en we kweken er nog. De productie van bijvoorbeeld ons bloembollenconcept (Pure Bulbs) en onze vaste planten en complete arrangementen(Pure Plants) maken we hier en zie je door het hele land en ook buiten de grenzen terug. De huidige kas van het tuincentrum staat er inmiddels alweer bijna 20 jaar en willen we graag een keer deels gaan vernieuwen. Bereikbaarheid en zichtbaarheid van onze winkel zijn voor ons van groot belang. Een oplossing van het fileprobleem op het Rozenplein zou onze bereikbaarheid beslist ten goede komen. De contacten met de gemeente zijn goed. Dus wie weet. Verder zitten we ook in Alphen a/d Rijn, Woerden en Rijsbergen. In Rijsbergen sturen mijn oom met zijn zoon en dochter de vestiging aan.’

Waar zijn jullie momenteel druk mee?
‘We zijn bezig met een nieuwe IT architectuur. Komende zomer gaan we veel applicaties vervangen zodat we echt omnichannel kunnen worden voor onze klanten en processen efficiënter kunnen verlopen. Onze nieuwe website en webshop zullen verder verbeterd en gekoppeld worden ter ondersteuning van de winkels. Klanten oriënteren zich vaak online en komen naar onze winkels voor een uitje en om inspiratie op te doen. Om een bezoek aan onze vestigingen een belevenis te laten blijven, zorgen we twee keer per jaar voor een complete metamorfose in de tuincentra. Nu zijn we bezig de winkels weer klaar te maken voor het naderende voorjaar en in september starten we met de opbouw van de kerstshow. En terwijl wij nu alles in lentesfeer aan het brengen zijn en de nieuwe collecties blijven binnenkomen, is een deel van de familie vandaag in Duitsland om de kerstartikelen voor dit jaar in te kopen.‘

Wat maakt jullie uniek?
‘De Bosrand is uniek doordat we als bedrijf de hele groenketen zelf invullen. Via de tuincentra bedienen we de consumenten, via de groothandels de hoveniers, horeca, gemeenten, andere tuincentra en bloemen- en plantenwinkels. En van de kwekerij gaan onze zelfgekweekte producten naar onze eigen winkels maar via de veiling ook naar externe partijen. Hierdoor is ons assortiment groen veel uitgebreider en beter geprijsd dan bij de concurrentie en er is heel veel kennis over groen in het team. Groenliefhebbers weten ons dan ook goed te vinden. We zijn niet aangesloten bij een formule. Dus we kunnen volledig onze eigen koers varen en ons onderscheiden. We kiezen producten en merken die we goed bij ons en onze klanten vinden passen.’

Heb je nog wel vrije tijd?
‘Het bedrijf vraagt veel van ons, het werk is nooit klaar, je werkt met levende producten die zorg nodig hebben en we zijn 7 dagen per week geopend. Maar we weten waarvoor we het doen met elkaar en het geeft ons veel voldoening en werkplezier. Naast mijn gezin, familie en werk moet ik keuzes maken. Ik ben weer gaan tennissen. Onze drie kinderen hockeyen onder andere en mijn man doet heel ander werk. Dat is wel fijn, dan gaat het thuis niet steeds over De Bosrand. Onze ouders waren samen wel een topteam: mijn vader de man van het groen en de handel en mijn moeder runde ons grote gezin en kon haar creativiteit kwijt in de inkoop van decoratieartikelen voor de tuincentra. Door hen hebben we een hechte familieband en zijn we van jongs af aan betrokken bij De Bosrand. Dit vormt de basis voor het succes van het bedrijf. Dat geldt ook voor onze medewerkers, waarvan sommige al 40 jaren bij ons horen en ons hebben zien opgroeien. Volgens mij is dat mede ons geheim.’

Tuincentrum De Bosrand
Kim van Haaster
Rijksstraatweg 361 B
2245 AB Wassenaar
T 070-5118412
I www.bosrand.nl
E wassenaar@tcdebosrand.nl

Foto: Twee generaties Van Haaster in beeld. De sterke familieband vormt volgens dochter Kim (derde van rechts) het geheim van het succes van Tuincentrum De Bosrand (Foto: PR)